Begynderkursus Havkajak

Kunne du tænke dig at kombinere naturoplevelser og træning med sjov og måske på sigt ballade med grønlænderrul? Så er havkajak måske lige noget for dig.

Med en havkajak kan du komme på vandet og nyde naturen, og du kan ta’ på weekendophold eller længere ture med oppakning og proviant.

Vi garanterer dig sjove og udfordrende oplevelser på kurset, med erfarne og kompetente instruktører.
Grundkurset (IPP 2) er for begyndere og let øvede. På kurset arbejder vi på de grundlæggende færdigheder, som giver dig overskud og tryghed på vandet. Du vil blive udfordret på balancen på en helt ny måde.

Vi fokuserer på kontrol og manøvrering af kajakken, og du får en forståelse for effekten af de forskellige tag. Efter endt kursus er du klædt på til at kunne færdes sikkert på sø og hav, og du vil være i stand til selv at arbejde videre med din teknik.

Vi lægger stor vægt på sikkerhed, og du kommer på kurset til at træne teknikker i at tage vare på dig selv og andre.
Der er garanti for at du kæntrer og skal i vandet, men alt sammen under sikre forhold og i trygge rammer.

Ved tilmelding skal du vedhæfte et svømmebevis som dokumentation for, at du kan svømme 1000 m i svømmehal.

Vi afslutter alle kursusdage med at samles over en kop kaffe/the, lidt brød og en snak om dagens forløb, sikkerhedsregler, vind og vejr.

Efter frigivelsen kan du frit benytte klubbens faciliteter, kajakker, pagajer samt svømmeveste. I kursusprisen er inkluderet medlemskab af klubben i resten af indeværende sæson og en nøglebrik så du kan komme ind i klubben.

Kurset indeholder følgende øvelser:

• Introduktion til kajakken: Sikkerhed, muligheder og begrænsninger, indstillinger i kajakken
• Ind og udstigning af kajak fra strand
• Pagajføring, forlænsroning
• Stoptag
• Rundtag
• Makkerredning, demonstration og praksis
• Sideforflytning, 8-tal og træk
• Kantning af kajak
• Agterror
• Selvredning
• Telemarkssving
• Sculling
• Baglænsroning
• Eskimoredning

• Det meste af undervisningen foregår på vandet, så du får roet og bevæget dig i og omkring kajakken mest muligt.
• Det er vores mål at dine sjove og gode naturoplevelser og ture i havkajakken starter allerede på grundkurset
• Efter beståelsen af kurset vil du have mulighed for at opgradere dig til en turkajak IPP 2 licens (licensgebyr 50 kr.).

På havkajak kursus lærer du om kajakken og dens funktioner, og hvordan du håndterer kajakken ved klargøring og isætning.

Du skal også lære at redde dig selv og din makker ved kæntring. Du må regne med en del vandgang i løbet af kurset, men du har altid en instruktør ved siden af dig. Vi lægger stor vægt på sikkerheden, og ønsker at du som kursist føler dig tryg.

Når du har gennemført og bestået kurset , bliver du “frigivet” og må dermed ro ud når du har lyst, alene eller sammen med dine rokammerater.